Sprzedaż internetowa dzieli się na kilka etapów. Niestety na każdym etapie klient może zrezygnować z zakupu. Najczęściej dzieje się to po przejściu do kasy, a zjawisko to nazywane jest porzuceniem koszyka zakupowego. Wyeliminowanie tego zjawiska w swoim sklepie internetowym to duże wyzwanie. Porzucony koszyk w sklepie internetowym to po prostu straty finansowe. Omówimy tę kwestię w poniższym artykule. Podpowiemy też, jak zapobiegać takim sytuacjom.
Porzucony koszyk w sklepie internetowym – dlaczego stanowi duży problem?
Każdy zapełniony koszyk w sklepie internetowym to potencjalne dochody, a zatem warto powalczyć o finalizację transakcji przez klienta.
Oczywiście nie da się tego całkowicie uniknąć, ale można przeanalizować przyczyny występowania takiego zjawiska w twoim sklepie internetowym. Pozwoli to wdrożyć rozwiązania naprawcze, a tym samym zwiększyć wskaźniki konwersji.
Porzucenia koszyka zakupowego może oznaczać również problemy z doświadczeniem zakupowym klienta. Wpływa to negatywnie na wizerunek sklepu internetowego. Może także świadczyć o niskiej jakości obsługi klienta, co zniechęca do kontynuowania zakupów.
Badania Baymard Institute pokazują, że średnio 69,8% procesów zakupowych w e-commerce kończy się porzuceniem koszyka, a nie sfinalizowaniem transakcji. Wydaje się zatem, że jest to poważny problem, z którym boryka się zdecydowana większość przedsiębiorców.
Przyczyny porzucania koszyka zakupowego
Przyczyny mogą być naprawdę różne, biorąc pod uwagę fakt, że proces zakupowy składa się z kilku etapów. Do najczęstszych przyczyn należą:
- zbyt wysokie koszty dodatkowe (na przykład koszt dostawy)
- skomplikowany proces finalizacji transakcji
- wymóg założenia konta w sklepie
- brak zaufania do sklepu internetowego
- błędy techniczne po stronie sklepu internetowego
- błędy w systemie płatności
Jak widać – przyczyn może być naprawdę wiele. Bardzo ważne jest trafne zdiagnozowanie problemu, aby móc zapobiegać porzucaniu koszyka w przyszłości. Trzeba też pamiętać, że porzucony koszyk to także możliwość dotarcia do klienta i przekonania go do tego, aby sfinalizował zakup. O tym szerzej w kolejnym akapicie.
Jak poradzić sobie z problemem porzucania koszyków w sklepach internetowych?
Na szczęście istnieje wiele sposobów, które pozwalają minimalizować ryzyko porzucenia koszyka. Oczywiście warto zdiagnozować problem i skupić się na konkretach. Na początek należy jednak spojrzeć kompleksowo na proces zakupowy i zadbać o takie elementy jak:
- Darmowa wysyłka – oferowanie darmowej dostawy może skłonić klienta do sfinalizowania transakcji. Możesz wprowadzić darmową dostawę dla zamówień, które osiągną pewien pułap cenowy. To doskonale znana, a jednocześnie skuteczna motywacja do dokonania transakcji. Na stronie koszyka zakupowego warto też zapewnić możliwość wprowadzenia kodu rabatowego.
- Prosty mechanizm zakupowy – najlepiej uprościć do maksimum proces zakupowy. Należy zaprojektować koszyk zakupowy w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić finalizację transakcji. Klienci lubią proste rozwiązania i szybkie zakupy. Nie wymagaj, aby zakładali konto na twojej stronie internetowej, ponieważ to zawsze zniechęca. Powinni mieć możliwość dokonania zakupu jako gość.
- Różne metody płatności – zaoferuj swoim klientom jak najwięcej metod płatności. Klient nie zrezygnuje z zakupu, jeśli będzie mógł wygodnie zapłacić za swoje zakupy. Wielu klientów woli dziś płacić innymi metodami niż kartą płatniczą (na przykład BLIK-iem). Warto też rozważyć wprowadzenie płatności odroczonych, które cieszą się coraz większą popularnością wśród klientów.
- E-mail marketing i przypomnienia o porzuconych koszykach – koniecznie zadbaj o wdrożenie systemu automatycznych e-maili, przypominających o porzuconych koszykach. Oczywiście taka kampania mailingowa musi być odpowiednio zaprojektowana. Bardzo często skutkuje jednak powrotem klientów do sklepu.
- Optymalizacja strony – upewnij się, że twoja strona internetowa działa szybko i nie generuje błędów technicznych. Sklepy internetowe muszą działać płynnie, aby nie zniechęcić potencjalnych klientów.
- Bezpieczeństwo – klienci muszą mieć pewność, że transakcja jest bezpieczna. W sposób jasny i przejrzysty zaprezentuj politykę prywatności i bezpieczeństwa.
- Monitorowanie danych – istotnym elementem jest analiza danych i zachowania klientów. Pamiętaj, że każdy porzucony koszyk zakupowy przynosi ważne informacje. Dane dotyczące porzucanych koszyków pomagają zidentyfikować przyczyny tego zjawiska w twoim sklepie online.
- Korzystna polityka zwrotów – łatwe zwroty działają na twoją korzyść. Klienci chętnie dokonują zakupu, jeśli wiedzą, że mogą w łatwy sposób zwrócić towar, jeśli nie będzie odpowiadał ich oczekiwaniom.
Porzucony koszyk zakupowy przynosi wiele cennych informacji. Analiza danych pozwala wdrożyć działania mające na celu zwiększenie konwersji.
Zobacz: Testy i Recenzje
Artykuł może zawierać linki do stron i treści od Partnerów, Sponsorów dzięki którym portal jest bezpłatny.