Jak przeobrazi się branża handlu detalicznego uwzględniając post – pandemiczną rzeczywistość? | Panel Forum Ekonomiczne

Nowy świat zakupów – trendy i wyzwania dla handlu w Polsce i CEENowy świat zakupów – trendy i wyzwania dla handlu w Polsce i CEE

Pandemia spowodowała błyskawiczne przejście z zakupów stacjonarnych na kanał internetowy, zwiększając poziom zakupów artykułów spożywczych online. Sukcesy w branży odnoszą te przedsiębiorstwa handlowe, które rozumieją potrzeby swoich konsumentów i permanentnie szukają inspiracji, również w sąsiednich branżach i kategoriach, aby znaleźć możliwości dalszego rozwoju. Jak wygląda struktura rynku handlu detalicznego w Polsce oraz innych krajach EŚW? Jak przeobrazi się branża handlu detalicznego uwzględniając post – pandemiczną rzeczywistość? Czego uczą doświadczenia liderów handlu detalicznego?

Odpowiedzi podczas panelu na Forum Ekonomicznym Nowy świat zakupów – trendy i wyzwania dla handlu w Polsce i CEE szukali wybitni eksperci:

blank

Marta Ziółkowska

Polska
Adiunkt – Katedra Zrównoważonego Biznesu
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
blank

Maciej Ptaszyński

Polska
Wiceprezes Zarządu
Polska Izba Handlu

W czasie pandemii COVID-19 w latach 2021 – 2022 nastąpiło zwiększenie dynamiki obrotów handlowych rynku detalicznego r/r w przypadku Polski, Słowacji i Węgier. Sytuacja pandemiczna zaostrzyła trend zakupowy na Słowacji, nakładana kwarantanna, spowodowała przejście z zakupów stacjonarnych, tradycyjnych na zakupy internetowe, przez co wzrósł poziom zakupów artykułów spożywczych przez Internet w Słowacji. Nastąpił spadek dynamiki obrotów handlu detalicznego r/r w Rumunii, Czechach oraz Litwie. Mimo to Rumunia jest w czołówce krajów UE pod względem wzrostu PKB. Wzrost napędzany jest zdrową konsumpcją prywatną, która przekłada się na wzrost siły nabywczej konsumentów.

Nowy świat zakupów – trendy i wyzwania dla handlu w Polsce i CEE

Nowy świat zakupów – trendy i wyzwania dla handlu w Polsce i CEE

Liderem wśród detalistów spożywczych w Polsce był Jeronimo Martens Polska z 3000 sklepami. Silna pozycja jest wynikiem szybkiej adaptacji do lockdownu, kampanii niskich cen i lokalizacji sklepów. Na drugim miejscu znalazł się LIDL, a na trzecim Grupa Eurocash. Sklepy typu convenience umocniły swoją pozycję w dużych miastach jak i małych miejscowościach.

Optymalizacja kosztów łańcuchów dostaw, spowodowała możliwość obniżenia cen co umocniło LIDL na pozycji lidera pod względem wielkości przychodów w Rumunii, na Węgrzech i Czechach. Sukces odniosły firmy, które szukają źródeł inspiracji, próbują zrozumieć klienta i jego preferencje. Wśród wyzwań dla wielu firm jest utrzymywanie tempa zmian technologicznych, udoskonalanie i podnoszenie efektywności łańcucha dostaw, w kontekście dostępności i kosztów.

 

Źródło: Forum Ekonomiczne, Raport SGH