Jakie kampanie można prowadzić w Google Ads?

Kampanie Google AdsKampanie Google Ads to nie tylko reklama w wyszukiwarce.

System Google Ads jest przeważnie kojarzony głównie z reklamami tekstowymi, które wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania, jednak to nie jedyna część tego rozwiązania. Możliwe jest również przeprowadzenie tzw. kampanii displayowych, umieszczanie reklam na portalu YouTube czy promowanie stron produktowych w Google. Co warto wiedzieć na ten temat?

Co to jest Google Ads?

Zacznijmy od początku – Google Ads to płatny serwis Google, do 2018 roku znany jako AdWords, umożliwiający prowadzenie kampanii w modelu PPC (pay-per-click). Mowa zatem o reklamach publikowanych na podstawie płatności za każde kliknięcie (lub inną akcję, w zależności od wybranego kanału i rodzaju kampanii).

Celem, podobnie jak w przypadku innych działań tego typu, jest osiągnięcie wyższej liczby wizyt na stronie i zwiększenie sprzedaży lub współczynnika konwersji. Warto jednak zaznaczyć, że targetowanie reklam jest bezpośrednio powiązane z hasłami wpisywanymi przez użytkowników wyszukiwarki. Standardowe, tekstowe reklamy są wyświetlane nad listą wyników przy określonych frazach kluczowych, dokładnie tak jak przy organicznym pozycjonowaniu. Z tego względu działania na tym polu można w skuteczny sposób połączyć z pracą nad SEO.

Jak przygotować efektywną kampanię Google Ads?

Aby kampania Google Ads przyniosła oczekiwane efekty w postaci zwiększenia sprzedaży lub liczby wizyt na stronie, konieczne będzie właściwe przygotowanie. Jak do tego podejść? Oto kilka porad, które mogą okazać się przydatne.

  1. Ustal konkretny cel– to podstawa bez względu na rodzaj kampanii. W zależności od tego, czy chcesz skupić się na sprzedaży, liczbie wizyt, czy jakimkolwiek innym czynniku, przekaz i podejście do reklamy będą się nieco różnić. Jest to istotne także w kontekście późniejszej analizy efektywności kampanii.
  2. Pamiętaj o grupie docelowej. Weź pod uwagę charakter Twojej działalności, preferencje i potrzeby Twoich odbiorców, a także dane demograficzne, które pomogą Ci określić właściwe podejście do komunikacji w ramach kampanii.
  3. Nie zapominaj o użytkownikach mobilnych. Google Ads umożliwia dostosowanie kampanii pod kątem smartfonów i tabletów. Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie już większość internautów łączy się z siecią za pośrednictwem urządzeń mobilnych, zaoferowanie im odpowiednich doświadczeń jest kluczowe.
  4. Kontroluj wyniki na bieżąco. W tym celu możesz wykorzystać wbudowane statystyki Google Ads, integrację z raportami Google Data Studio lub szereg zewnętrznych narzędzi.
  5. Wybierz właściwy rodzaj kampanii. Reklamy tekstowe, materiały wideo na YouTube, a może reklamy displayowe? W zależności od rodzaju Twojej firmy i towarów wybór pod tym względem może być zupełnie inny.

Kampanie w Google Ads – rodzaje

Obecnie system Google Ads oferuje osiem rodzajów kampanii. Pięć z nich skupia się na różnych kanałach komunikacji, podczas gdy pozostałe są w zasadzie połączeniem pozostałych typów ze wsparciem dla automatyzacji reklam. Na czym polegają poszczególne kampanie Google Ads i czym charakteryzuje się każda z nich?

1. Reklamy w wyszukiwarce

To „standardowy” sposób na wykorzystanie systemu Google Ads. Reklamy w wyszukiwarce to wspomniane już treści tekstowe wyświetlane nad listą wyników. Największą zaletą jest spora widoczność – użytkownicy mają kontakt z kampanią w tym samym miejscu, w którym szukają potrzebnych im produktów czy usług. Wygląd wpisów Google Ads do złudzenia przypomina standardowe pozycja na liście wyników (z wyjątkiem oznaczenia „Reklama”), przez co można od razu liczyć na większe zaufanie ze strony internautów.

Reklamy w wyszukiwarce to jednocześnie najbardziej uniwersalny rodzaj kampanii, który sprawdzi się w większości firm. Chcąc wykorzystać pełen potencjał tego kanału, warto zwrócić szczególną uwagę na słowa kluczowe i dostosować treść pod ich kątem.

2. Reklamy displayowe

Tego typu reklamy są wyświetlane w Google Display Network – sieci witryn, które publikują treści marketingowe firm korzystających z Google Ads w zamian za część opłaty za każde kliknięcie. W tym przypadku można liczyć przede wszystkim na dość duże zgranie tematyki reklamy z zawartością strony. To sprawia, że łatwiej jest trafić do klientów faktycznie zainteresowanych daną ofertą. Kolejnym atutem jest możliwość dotarcia również do osób, które nie zauważą treści nad wynikami wyszukiwania – reklamy displayowe mają formę graficzną i mogą być znacznie bardziej zauważalne.

3. Reklamy wideo

YouTube to nie tylko serwis do publikowania i oglądania filmów – to również jedna z największych sieci społecznościowych na świecie i potężne narzędzie marketingowe. Reklamy wideo wymagają nieco większego budżetu i przygotowania niż treści tekstowe i banery displayowe, jednak przy odpowiednim wykonaniu może to być bardzo wartościowa inwestycja. Nawet krótki klip może bardzo skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorcy, prowadząc do skutecznego zwiększenia zainteresowania ofertą.

4. Reklamy w aplikacjach

W tym przypadku proces promowania swojej usługi – a właściwie aplikacji – działa nieco inaczej. Zamiast własnoręcznego tworzenia reklamy należy przekazać Google informacje o aplikacji. Te są następnie automatycznie dodawane m.in. do wyników wyszukiwania w Sklepie Play, a także do innych serwisów należących do Google.

5. Kampanie produktowe

Przy wyszukiwaniu konkretnych produktów często możemy zauważyć opis danej oferty wraz z linkami do sklepów obok listy wyników. To właśnie kampanie produktowe – użytkownicy Centrum Sprzedawcy Google (Google Merchant Center) mogą dodać informacje na temat poszczególnych towarów, by móc promować w ten sposób swoje propozycje.

6. Kampanie inteligentne

Inteligentne kampanie Google Ads to przede wszystkim sposób, by zmniejszyć nakład samodzielnej pracy przy tworzeniu reklam. W przeciwieństwie do standardowych treści, przy których większość informacji należy wprowadzić własnoręcznie, przy tego typu reklamach można skorzystać z automatycznego wsparcia od Google. Warto zaznaczyć, że od pewnego czasu jest to domyślny tryb działania Google Ads. W ten sposób można obsłużyć każdy z wyżej wymienionych typów kampanii.

7. Kampanie Performance Max

To specyficzny rodzaj kampanii, który łączy w jednym miejscu kilka form promowania usług. Działanie tego rozwiązania opiera się na wykorzystaniu treści dostarczonych przez użytkownika, które są w automatyczny sposób dostosowywane do różnych kanałów.

8. Kampanie lokalne

W przeciwieństwie do innych typów kampanii Google Ads, tutaj głównym celem nie jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, a w fizycznej lokalizacji firmy. Warto wykorzystać ten sposób szczególnie przy promowaniu specjalnych okazji i wydarzeń w sklepie. Aktualnie Google jest w trakcie migracji kampanii lokalnych na Performance Max – za pewien czas ten rodzaj nie będzie zatem dostępny.

 

Zobacz: Testy i Recenzje

Artykuł może zawierać linki do stron i treści od Partnerów, dzięki którym portal jest bezpłatny.